Ahir 18 d’octubre es va inaugurar al Centre Cultural-Llibreria Blanquerna de Madrid, seu de la delegació del Govern de la Generalitat de Catalunya a Madrid, l’exposició Las Vanguardias y Joaquim Molas, produïda pel departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, la Biblioteca-Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú i l’Aula Joaquim Molas.
Va ser el delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a Madrid, Ferran Mascarell, acompanyat del comissari Jordi Cerdà i el director general de Difusió de la Generalitat, Ignasi Genovès, qui va inaugurar la mostra, que ret homenatge a l’il·lustre professor Joaquim Molas, historiador, crític, gran impulsor d’activitats editorials alhora que estudiós i descobridor de les avantguardes literàries i artístiques catalanes del segle XX. Aquesta exposició que acull i presenta a Madrid el CCL Blanquerna és la primera que mostra part dels materials del fons Molas, un home que sempre reivindicà la literatura com un instrument de transformació social vinculat a la vida i a la societat.
Recordem que
Joaquim Molas i família eren uns habituals visitants de la nostra ciutat, on hi tenen habitatge i que van fer una donació a l’arxiu.
L’impuls de les avantguardes
Destaca la seva relació amb figures tan rellevants com Joan Salvat-Papasseit, Salvador Dalí o la seva amistat amb Josep Vicenç Foix, però Molas va aconseguir que l’avantguarda s’entengués com una etapa indispensable de la història cultural catalana.
Per això en aquesta mostra es poden veure diversos materials: revistes, manuscrits, apunts i llibres del mateix Molas, així com d’altres autors, com Vázquez Montalbán o Josep M. Castellet, il·lustracions de cobertes de llibres i dibuixos fets per Josep Guinovart, Modest Cuixart, Frederic Amat, Antoni Tàpies, Joan Ponç o Joan Miró entre altres noms.
En la part més gràfica de la mostra es poden veure fotos de J. Molas amb alguns dels autors esmentats i alhora es pot aprofundir en el seu aspecte més revival modernista i pop, recordant que va ser un dels responsables de la recuperació i definició del Modernisme i de l’Avantguarda en la cultura catalana dels seixanta.
En aquest sentit es poden veure materials com, per exemple, la coberta del disc de Guillermina Motta, Visca l’amor!, (Concèntric, 1968, disseny d’Enric Sió i text presentació del mateix Molas), o Los cómics, arte para el consumo y formas pop ( del seu amic Terenci Moix 1968, fotografia de Toni Catany), o el programa de mà de l’exposició Evocació del Modernisme a partir d’una obra d’Albert Ràfols-Casamada (Col·legi d’Arquitectes de Barcelona, 1965, disseny de Giralt-Miracle), o dues publicacions catalanistes com van ser Tele / Estel i Oriflama, que s’incorporaven a la moda pop.
De la dictadura a la democràcia
A l’arxiu Molas es troba bona quantitat de material dels darrers anys de la dictadura i inicis de la democràcia. Havia incorporat al temari de les seves classes tots els registres de les cultures populars, també de l’underground. Així mateix, rebia les publicacions d’alumnes o col·laboradors seus com Vicenç Altaió, Lluís Urpinell o Jaume Vallcorba. Aquests anys culminaran amb el seu estudi més important: La literatura catalana d’avantguarda 1916-1938 (1983), obra que es troba en aquesta mostra, juntament amb altres publicacions com són la revista Tarotdequinze (1972-1975), que va reunir el panorama més inquiet de l’aleshores jove Universitat Autònoma de Barcelona, o un exemplar d’El Rollo Enmascarado, revista underground barcelonina, o el monogràfic de la revista Bang! dedicat al còmic polític sota el franquisme.
Fes córrer aquest article!